Bakgrund
Hemstaden i Sverige AB är en privat aktör inom vård och omsorg, med fokus på individanpassade boendelösningar och stödinsatser. I takt med att verksamheten växt ökade behovet av ett strukturerat och systematiskt kvalitetsarbete. För att möta både myndighetskrav och kundförväntningar beslutade Hemstaden att införa ett kvalitetsledningssystem enligt Socialstyrelsens föreskrifter (SOSFS 2011:9), samt integrera kraven från ISO 9001 (kvalitet) och ISO 14001 (miljö).
Utmaning
Hemstaden behövde ett hållbart och verksamhetsanpassat ledningssystem som kunde fungera som ett dagligt stöd i det operativa kvalitetsarbetet. Man efterfrågade även ett digitalt systemstöd som möjliggjorde smidig hantering av dokumentation, avvikelser, egenkontroll och uppföljning.
Lösning
Ampiro Group anlitades som strategisk partner och stöd genom hela processen. Genom att använda Ampiro Groups digitala systemstöd för ledningssystem Asys (anpassat för kravstandarden SOSFS 2011:9) byggdes ett heltäckande ledningssystem upp, anpassat efter Hemstadens verksamhet och mål.
Projektets huvudsakliga delar:
Resultat
Tack vare det nära samarbetet med Ampiro Group och det användarvänliga systemstödet Asys har Hemstaden i Sverige AB idag ett integrerat och levande ledningssystem som stödjer både kvalitet och miljö. Systemet skapar förutsättningar för hög transparens, kontinuerlig förbättring och ett professionellt arbetssätt som möter både myndigheters och kunders krav.
Citat från kunden
"Samarbetet med Ampiro och deras systemstöd Asys har varit mycket värdefullt för oss. Vi har fått en bra stöttning och hjälp i arbetet med att implementera kvalitetsledningssystem enligt SOSFS 2011:9 samt ISO 9001 och 14001 i vår organisation.
Detta har hjälpt oss att känna oss trygga och överträffa de högt ställda krav som våra kunder har på oss."
– Torbjörn Karlsson, VD, Hemstaden i Sverige AB
Läs mer om Vad är ett Kvalitetsledningssystem?